Lectura e escritura plural. José Manuel Pérez Tornero

Preparamos ao alumnado para unha lectura crítica???

Preparamos ao alumnado para unha lectura crítica???

por Cristina Novoa -
Número de respostas: 20
Lanzo esta pregunta tralo visionado do vídeo de Pérez Tornero. As prácticas relacionadas coa lecturamáis habituais nos nosos centros contribúen a que o alumnado se vaia formando nesa lectura crítica imprescindible??? Como poden contribuír as metodoloxías por proxectos a mellorar as habilidades de lectura crítica???
En resposta a Cristina Novoa

Re: Preparamos ao alumnado para unha lectura crítica???

por Sandra Álvarez -
Estou completamente de acordo con que debemos formar ao alumnado para levar a cabo unha lectura e escritura plurais, creo que agora mesmo aínda que imos na boa dirección en moitos centros, presentando diferentes tipos de textos e facendo que o alumnado sexa crítico cos mesmos, pero debemos seguir traballando nesta dirección. Porque para que serve leer, se non comprendo o que leo? e se non son capaz de amosar unha actitude crítica co que leo, de que me serve?
Polo tanto eu considero que a actitude crítica é algo que debemos fomentar entre todo o noso alumnado dende as bibliotecas, e polo tanto dende os centros escolares.

por Marta Maceira -
Paréceme moi interesante a distinción que se fai no vídeo entre a lectura superficial e a lectura profunda, expoñendo así dous aspectos moi diferentes aos que se ten que atender dende as aulas, xa que considero que, na maioría dos casos, quedámonos na lectura superficial, non ensinando aos nosos alumnos a ir máis alá. Parece que unha vez que os alumnos saben descodificar van aprender a sacar conclusións, comparar, opinar sobre o lido... por eles mesmos, cando en realidade, isto tamén hai que ensinalo. Empregando unha metodoloxía baseada na resolución de tarefas ou por proxectos, se lle dan máis opcións aos alumnos a ter que adoitar unha actitude crítica ante o que le, xa que terá que resolver un problema, e para iso haberá de atopar a mellor solución ou os pasos máis axeitados a seguir; tendo así que analizar distintas opcións e escoller (empregando a lectura crítica) a que máis lle conveña.

por Mercedes González Leal -
Creo que na maioría dos centros as prácticas relacionadas coa lectura, quédanse nunha lectura comprensiva, necesaria nas primeiras etapas do ensino, pero paréceme fundamental ir máis alá desenvolvendo esa lectura crítica tamén desde esos primeiros niveis. Coincido coas compañeiras en que é algo que se debe ensinar e fomentar.
Correspóndenos a nós como mestres axudar ao noso alumnado a dar ese salto cualitativo. Pensó que as metodoloxías por proxectos son unha boa axuda, xa que nos permiten deseñar actividades dirixidas a contrastar e avaliar a información; e así achegalos a esa lectura e escritura global.
Mercedes González
En resposta a Mercedes González Leal

por Paco Diaz -
Pois eu teño que disentir co profesor:

1) Non comparto esta invención da "lectura plural" porque non creo que exista outra lectura (que sería singular?). A lectura sempre é plural. A lectura analóxica tamén o é. Neste sentido, desde o meu punto de vista, as novas tecnoloxías non incorporan nada novo en absoluto. Solo cambian a superficie.

2) Tampouco comparto a existencia deses "niveis de lectura" (superficial, profundo...). A lectura é comprensiva e se non, non existe. De decodificar nada. A comprensión precede á decodificación. Ler e comprender son a mesma cousa, e inclúen ese carácter crítico, claro que sí. O que seguro que é labor da escola é educar esa lectura crítica.

... contrastar, avaliar a información, saber que os textos teñen autores con intereses, motivacións, finalidades... efectivamente aí temos moito que aprender, e que ensinar, por suposto.

Que vos parece?
En resposta a Paco Diaz

por Susana Dieguez -
Yo sin embargo seguiría distinguiendo entre lectura superficial y profunda. Los alumnos pueden leer perfectamente textos porque tienen la mecánica adquirida. El problema es cuando les haces algunas preguntas sencillas sobre lo que han leído, muchas veces te sorprendes porque no son pocos los que fallan en las respuestas.
En resposta a Paco Diaz

por Joaquín Díaz -
Estou dacordo no plantexamento dunha lectura única e non chamarlle á mecánica de acceso, lectura.Para mín, a lectura é o proceso e non o medio empregado ( poderíamos chegar ao absurdo de diferenciar lectura plural si se fai en un xornal o en un libro) . Xa existe dende hai moitísimo tempo a diferenciación entre a lectura mecánica sen comprender ( analfabetismo funcional ) e a lectura, evidentemente, comprensiva.Outro peldaño máis, sería engadirlle a funcionalidade RELEXIVA e de análise, que require máis voluntade , interese , coñecementos e experiencias cos que comparar, e así sí que podería ser crítica.Pero para ista reflexión e crítica, necesítase tempo e nestes tempos de inmediatez e infoxicación, fáisenos moito máis difícil, aos nosos alumnos e a nós mesmos.
Feliz 2014
En resposta a Paco Diaz

por Pedro Iturburua -
Estoy bastante de acuerdo con lo que comentas, en el primer apartado. En general, removemos la perdiz dándole vueltas, pero la sustancia siempre es la misma. Le cambiamos de nombre, le añadimos adjetivos, pero la función de la escuela ha sido crear individuos para una sociedad más crítica y , por lo tanto, más rica. Y la lectura -escritura han sido armas fundamentales, y lo siguen siendo, para este cometido.Independientemente de la "superficie", el objetivo final se mantiene. La dificultad estriba en si nosotros, como educadores, somos lo suficientemente capaces de navegar en las nuevas superficies y si somos conscientes de esos mismos peligros que se nos presentan y que debemos enseñar a discernir a nuestro alumnado.

por Amalia Graña -
Desconcertoume a afirmación da existencia dunha lectura superficial diferenciada/distanciada dunha máis profunda.Quizais simplemente supoñan graos desde a aprendizaxe do mecanismo da lectura ata unha análise progresivamente máis crítica dos textos.
Respondendo á primeira pregunta, creo que sí se levan a cabo prácticas relacionadas coa lectura encamiñadas a lograr unha lectura crítica: comezando por que sexa o alumnado o que escolla que desexa ler ( sempre cun adulto como guía), o traballo cos textos ( en todas as áreas e en calquera formato), os clubs de lectura...
Respondendo á segunda, aprender desde a experiencia, que creo que é a base dos proxectos,fai que o alumno pase de ser un suxeito pasivo a ter a oportunidade de ser crítico , creativo e artífice da súa adquisición de coñecementos.
Se o que nos preguntamos é que estratexias podemos desenvolver para conseguilo, este curso pode ser a oportunidade de poñelas en común e compartilas. Persoalmente creo que se pode chegar á lectura crítica desde a creación (escribindo), desde a interiorización do texto ( dramatizándoo), desde a emoción ( declamándoo )...
En resposta a Amalia Graña

por Paco Diaz -
Interésame moito esto último que comentas, Amalia: aprender a ler a través da creación. Á lectura pola escritura. Creo que apuntas a unha cuestión clave.

por Gonzalo Jara -
Hola! Estoy de acuerdo con Paco pero también es cierto que los niños son capaces de leer e incluso leen correctamente, pero a veces les haces preguntas muy, pero que muy sencillas sobre lo que han leído y no se "acuerdan" de la respuesta. Y digo no se acuerdan, porque me niego a pensar que no la "sepan", porque lo acabamos de leer y aunque están un poco despistados, no lo pueden estar tanto.
Referente a lecturas superficiales o profundas, creéis que realmente es así??? Yo creo que lo que realmente le gusta a los niños lo leen y comprenden perfectamente; por ejemplo, si soy un niño que me gusta el deporte, por qué no ponerles lecturas relacionadas con el mismo? y si a un niño le gusta la ciencia, por qué no darle a leer ciencia? A lo mejor, este sería el primer paso, que lean cosas completamente diferentes entre nuestros alumnos pero que realmente les gusten y se sientan atraídos por ellas para poder sacar todo el partido posible a la lectura y luego irlos introduciendo en la lectura que nosotros, como docentes, queremos que hagan. Sería un proceso largo, muy largo, pero...posible!!!

Claramente, para nosotros sería muchísimos más complicado y trabajoso, pero, por qué no lo intentamos???
En resposta a Gonzalo Jara

por Paco Diaz -
Moi, moi interesante:
Os nenos e nenas (os adultos tamén, penso eu) comprenden perfectamente cando len cousas que les gustan (eu diría mellor que lles interesan, que lles teñen "sentido".
Creo sinceramente que cando non é así, non é que non comprendan. É que NON LEN. Fan como que len. Simulan ler.
En resposta a Paco Diaz

por Paco Diaz -
Para educar esa lectura crítica, esa valoración dos textos podemos volver a Cassany. Ten estudiado este aspecto en profundidade. Suxírovos un seu título especíalmente:

Cassany, D. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. De. Anagrama

Na rede podedes dar unha ollada a un pequeño artículo adicado, en particular, á lectura na propia rede, na seguirte ligazón:

http://centros.edu.xunta.gal/cfrpontevedra/aulavirtual/mod/resource/view.php?inpopup=true&id=4598
En resposta a Paco Diaz

por Gloria Martínez -
En relación ao artigo proposto, eu coñecía os termos de nativos e inmigrantes dixitais, os novos vocablos - visitantes e residentes - parécenme moi ilustrativos para entender a meta que pretendemos alcanzar, convertirnos en "habitantes dun mundo dixital", coñecedores dese espazo (feito a medida), no que case nos sintamos como "pepito pola súa casa" e igual que nos manexamos no noso lugar de residencia real, temos que aprender a orientarnos e a residir no espazo virtual, procurando o mellor uso do mesmo..., para nós mesmos e para o noso alumnado
En resposta a Paco Diaz

por Pedro Iturburua -
Comprender, comprenden y me estoy refiriendo a alumnos de secundaria. En general, cuando presentas un texto no hay especiales dificultades de comprensión ( salvando excepciones ) pero la clave está, en que no someten esa lectura a ningún tipo de análisis. ¿Alguien ha probado a introducir errores, falsedades, mentiras, en textos ( no me refiero a la ficción ), en apariencia, veraces? No responden, incluso a evidencias muy señaladas. Y con la red, esto se potencia. Y aquí se encuentra nuestra labor. A esto, se le puede llamar una lectura profunda, a tener una conciencia crítica de lo que se está leyendo. Y esto es muy difícil de inculcar.
Durante varios años, inicié el curso de Literatura Hispánica de 1º Bachillerato, con un trabajo sobre un determinado autor. Siempre el mismo para todos los alumnos. Eran los momentos iniciales de Wikipedia, y en aquellos momentos, resultaba una plataforma bastante inestable. El mismo día del trabajo, modificaba , por unas horas ( lo siento, por todos aquellos, que en ese espacio de tiempo, buscaran información sobre ese autor. Perdón )los datos que allí aparecían, introduciendo el absurdo en dos o tres detalles. Imaginad el resultado.A nadie le extrañó que un autor peruano hiciera transcurrir sus novelas en la localidad de donde procedían los alumnos. El alumnado entendió perfectamente el sentido de la patraña.Ahí puede estar nuestra labor. Por cierto, también me sirvió para que Wikipedia me declarada "persona non grata" durante un tiempo.
En resposta a Pedro Iturburua

por Fernando Marín -
Penso que a lectura ten que ser comprensiva desde o principio. Mesmo cando o alumnado de primeiro de primaria por exemplo lee unha palabra automáticamente ten que comprender o significado da mesma. E despois oracións e textos. Deste xeito a comprensión debe estar garantizada.
O máis difícil e incluír nese aprendizaxe a "lectura crítica" porque ahí xa entran factores como contrastar.. avaliar..a información. Eso é o que ao meu parecer resulta máia complicado. Creo que estamos dandolle ao alumnado todo moi feito..moi "mascado" e non lle damos a oportunidade de ser críticos. Ahí temos un importante reto.

por Mónica Muñoz SOBRINO -
Dende a miña máis profunda ignorancia, voa participar neste tema. E digo que son ignorante porque na miña vida aprendín a un neno a ler (no senso de ter unha visión de todo o proceso que leva a "romper a ler" e a "comprender o que se le"). Son mestra de Educación Musical e non teño experiencia a ese respecto.

Creo moi acertadas as vosas intervencións sobre a non diferenciación entre unha lectura superficial e unha lectura profunda. Sen embargo non me parecen incompatibles coa visión de Pérez Tornero, porque, en realidade, creo que estades a falar de cousas distintas.

Cando vos expresades deste xeito, estades a falar de lectura no senso "tradicional". Se vedes o comezo deste vídeo:

https://www.youtube.com/watch?v=qnY0nnMaWrQ

comprobaredes que, coma min, Pérez Tornero é un "espectador", posto que non ten contacto directo co mundo da Educación, a non ser que aprende na Escola de Periodismo. Penso que el está a falar de "lectura de medios", e, neste sentido, a súa intervención paréceme válida. Cantas veces nos queixamos do uso "literal" que os adultos facemos dunha nova aparecida na prensa (sexa escrita, sexa na televisión ou na radio)? Habitualmente cremos que o que aparece escrito é "palabra de Deus", sen nos decatar de que, detrás da nova, pode haber intereses creados.

Por outra banda, quero facer fincapé no que algúns de vós (e tamén Pérez Tornero) falades sobre a interrelación entre escritura e lectura. Totalmente dacordo.

Por iso quero relacionar a pregunta de Cristina (Preparamos ó alumnado para unha lectura crítica?) con outra: "Preparamos ó alumnado para unha escritura crítica?"

Volvo a reiterar a miña inexperiencia laboral ó respecto. Mais eu teño experiencia como alumna, e sei quen me aprendeu a ler e a escribir criticamente.

Como quen me aprendeu a facelo así tamén me aprendeu a ter unha actitude crítica ante a vida (no sentido "positivo" do término "crítico") creo que temos moito camiño por andar nos centros.

Creo que, salvo honrosas excepcións, nos centros estamos moi volcados na comprensión lectora, mais non na crítica. Seguramente en moitas das nosas aulas escollemos obras de lectura obrigatoria. Pero... en cantos casos imos máis aló de verificar que o noso alumnado leu e comprendeu o libro?

O mesmo comprobo co tema da escritura. Se propós unha tarefa de escritura creativa, o primeiro comentario é "non hai nada interesante entre o que fixeron", limitándonos a corrixir a puntuación e a ortografía. Damos por suposto que o alumnado ten que saber interpretar e escribir de xeito correcto e de forma innata. (Isto só acontece nunha porcentaxe realmente mínima).

Ó que ía: penso que hai que acompañar ó noso alumnado nese proceso de lectura e escritura críticas, con obradoiros de lectura e escrita (ás veces, con atención individualizada), con clubes de lectura...

Perdoade a miña intervención "dende a ignorancia". Creo que estamos no bo camiño, pero aínda nos falta ese salto cualitativo. E creo que paga a pena. Aínda que non escriban ben, existe moita riqueza creativa nos escritos dos nosos alumnos; e aínda que non sexan quen de extraer por si mesmos todas as posibilidades dun texto (ou dunha imaxe, ou dun vídeo) se lles damos as ferramentas, son quen de facer a mellor lectura crítica do mundo. Quen sabe se, dun deses alumnos cuios escritos "non pagan a pena" sae, algún día, un grandes escritor?
En resposta a Mónica Muñoz SOBRINO

por Montserrat Pose -
Eu estou máis ou menos dacordo con todas as opinións expresadas neste foro,o único que teño que engadir como mestra de E.P, é que as veces esquecemonos de que o noso alumnado vai atravesando diversas fases psicoevolutivas, polo tanto por moi nativos dixitales que sexan necesitan o seu tempo de maduración,afianzamento e consolidación da súa aprendizaxe e coido que para chegar a unha lectura e escritura crítica teñen que pasar pola comprensión de moi diversos textos, eso sí en todolos soportes que emerxen na sociedade actual.
Por outra banda, as aulas estan cheas de alumnado diverso, non só social senón intelectual e nos como mestres queremos que tódolos nosos alumnos resposten do mesmo xeito e ao mesmo tempo as nosas expectativas e iso e imposible á vez que frustrante.
Bueno non seí si me expliqueí porque na teoria todo pareceme xenial pero na pràctica as cousas cambian.Moitas grazas por prestarme uns segundos dá vosa atención.

por Ana Gómez Mirón -
Estou totalmente de acordo con todos.
Debemos seguir traballando duramente neste tema. A lectura é o pilar de todo o funcionamento e avance escolar e este artigo fai referencia a todo aquello que todos queremos conseguir. Os nosos alumnos leen cando eles queren, e o que eles queren, e meses momentos son críticos e saben o que leron, cando o caso non é este, os maiores tamén o facemos, non interesa e non hai en realidade lectura.

por Ester Ojea -
difícil aportar algo novo a este foro, que non se dixera xa. A verdade é que dende os centros, en moitas ocasións preparamos ao alumnado para facer esa lectura crítica, "cosémolos a preguntas" pasámoslles test de comprensión lectora, ao chagar a cuarto, ofrecémoslles audicións, textos, videos, e volta a avaliar a súa comprensión, porque ao fin e ao cabo, a administración é o que pide: bos resultados académicos. Hoxe en día as familias (polo menos unha gran parte)ten acceso as novas tecnoloxías e os nenos/as xa veñen aprendidos da casa. ë certo que canto máis se usan as novas tecnoloxías, mellores resultados, porque ao fin e ao cabo, póñense en funcionamento máis sentidos, e cantas máis canles estean abertas, mellor é a aprendizaxe; o único problema que eu lle atopo é que cada día pretendemos empregar máis recursos para que aprendan, e o que consegguimos é que sexan máis pasivos. Ao mellor, deberíamos centrarnos e facer unha boa selección de materiais e recursos que non lle dean "todo feito" senon que propicien o diálogo, a interación entre iguais. vaia por diante, que nalgúns centros xa o fan e con moi bos resultados.

por Begoña Ferreiro -
Penso que non hai diferentes formas de ler. Ou se le comprensivamente ou, para min, non é lectura. Que é eso de descodificar? A lectura e a comprensión van unidas intransecamente e una non ten lugar sen a outra. Eu, que dou clase en secundaria, quédome abraiada cando vexo chegar os nenos a primeiro da ESO e “len” deletreando sen entender o que len. Da igual a superficie ou naturaleza do texto, atópanse con un gran handicap que repercute sobre a súa evolución.