Descoñezo como era o loito en Galicia, sei algo de como era na maioría dos pobos e as aldeas de Castilla-La Mancha, de onde procedo. Sei ben como era para as mulleres. Lembro as miñas tías, a miña nai, as nais de amigos dicir que o loito era o peor que lle podía ocorrer a unha muller nova, especialmente se era o seu home quen morría. a súa vida simplemente remataba: anos e anos vestida de negro para espanto dos seus fillos pequenos, sen apenas poder facer vida social. Aínda era peor se eras moi nova porque a máis horrible das desgrazas para unha rapaza era "encabalgar" varias mortes de familiares seguidas. Rezaban para que os enfermos da familia morreran máis ou menos xuntos porque se iso non era así adeus festas, as poucas que había, adeus roupa nova, a pouca que podían mercar, adeus poder sair cos amigos e as amigas. Así durante anos. O medo ao "qué dirán" gobernaba as súas vidas. Lorca contouno maxistralmente na casa de Bernarda Alba, certamente excesiva como corresponde aos bos personaxes arquetípicos, pero esencialmente verdadeira. Eu lembro visitar a miña avoa, de nena, e a inmensa maioría das mulleres da súa aldea ían de loito. A min parecíanme inmensamente vellas. Agora me decato do novas que a maioría debían ser. O loito impúñase ás mulleres do mesmo xeito que agora o Tranquimazin. A dor tamén era obrigada do mesmo xeito que agora non se permite porque pensamos que a finalidade última da vida é a felicidade, unha felicidade un pouco simplona e falta de fundamento que nos impide dar unha tregua necesaria para recompoñer o destrozos da perda. Porque o certo é que a dor existe e é terrible cando chega, pero é posible con tempo, paciencia e boas prácticas, saír fortalecido.