Saltar la navegación

Aclarando conceptos

 

Antes de comezar a estudar as posibilidades de uso de materiais que temos como docentes imos aclarar algúns conceptos importantes que debemos coñecer: os dereitos de autor, o Dominio público, as licenzas abertas e o contido aberto. Nos seguintes apartados desta Guía desenvolveranse de forma máis ampla tanto os dereitos de autor como as licenzas Creative Commons.

esquema derechos de autor
Cedec. Derechos de autor, dominio público y licencias de uso (CC BY-SA)
Podemos dicir, de forma moi xeral, que os dereitos de autor son aqueles que ten o creador dunha obra desde o momento da súa creación, e que pode explotar de forma exclusiva durante un prazo de tempo. Unha vez rematado ese prazo a obra entraría no que se denomina Domino Público: o autor seguirá sendo o creador da obra pero esta poderá ser explotada por calquera outra persoa sen o seu previo consentimento. As licenzas abertas permiten que, durante ese prazo de tempo no que o autor ten a exclusividade dos dereitos de explotación, outros usuarios poidan utilizar a obra en determinados casos e baixo determinadas condicións determinadas polo autor.

Propiedade intelectual e dereitos de autor

copyright

A propiedade intelectual está integrada por unha serie de dereitos (chamados "dereitos de autor") que atribúen ao autor de forma exclusiva a disposición e explotación das súas obras.

Os dereitos de autor son aqueles que posúe o creador dunha obra literaria, artística ou científica polo mero feito de creala, e outórganlle de maneira exclusiva, entre outros, o dereito para ser recoñecido como autor ou os dereitos de explotar a obra (reproducila, difundila, modificala).

Habitualmente utilízanse os termos de "copyright" e "dereitos de autor" como sinónimos. De feito a RAE define "copyright" como "dereito de autor". Con todo, existen algunhas diferenzas, entre as que destaca o conxunto de dereitos aos que fai referencia: mentres que o concepto "dereitos de autor" (aplicable en países con cultura xurídica continental como España) inclúen dereitos morais e dereitos de explotación, o concepto de "copyright" (aplicable en países con cultura xurídica anglosaxoa) só inclúe dereitos de explotación.

O copyright adóitase representar cunha C dentro dun círculo, pero lembramos que non é necesario que este símbolo apareza nunha obra para que teña dereito de autor, nin que estea rexistrada ou publicada. Como dixemos anteriormente, toda obra está protexida automaticamente por estes dereitos desde o momento da súa creación.

LEXISLACIÓN

A regulación dos dereitos de autor é distinta en cada país, aínda que existen distintos tratados e organismos internacionais que teñen como obxectivo harmonizar e unificar en certa forma as lexislacións para facilitar a aplicación das mesmas nun mundo cada vez máis globalizado, como o Convenio de Berna, a Organización Mundial de la Propiedad Intelectual (OMPI) ou a Organización Mundial del Comercio.

Tratados internacionais

Interésanos especialmente o Convenio de Berna para la Protección de las Obras Literarias y Artísticas, asinado en 1886 e revisado por última vez en 1979. Este convenio está asinado por 179 países que posteriormente incorporaron devanditos acordos nas súas respectivas lexislacións nacionais. Entre estes acordos atópanse as condicións mínimas para a protección das obras e os tres principios chave de protección (WIPO):

  • Principio de trato nacional: as obras orixinarias dun Estado asinante terán a mesma protección noutros Estados Membros que as obras nacionais do seu propio país.
  • Principio de protección automática: as obras estarán protexidas desde o momento da súa creación sen necesidade de cumprir ningunha formalidade previa.
  • Principio de independencia da protección: a protección é independente da existencia de protección no país de orixe da obra. Como excepción, se nun Estado asinante fíxase un prazo de protección maior que o mínimo indicado no Convenio e cesa a protección da obra no país de orixe, a protección poderá negarse a partir dese momento no país de destino.

Directivas europeas

Ao longo destes anos fóronse publicando distintas Directivas europeas co obxectivo de harmonizar as lexislacións nacionais, aplicar os acordos dos tratados internacionais e resolver os problemas que se foron xerando.

A última directiva é Directiva (UE) 2019/790 de 17 de abril de 2019 del Parlamento Europeo y del Consejo sobre los derechos de autor y derechos afines en el mercado único digital y por la que se modifican las Directivas 96/9/CE y 2001/29/CE. O obxectivo da mesma, de acordo ao artigo 1, é establecer normas destinadas a harmonizar o Dereito da Unión aplicable aos dereitos de autor e dereitos afíns no marco do mercado interior, tendo especialmente en conta os usos dixitais e transfronteirizos dos contidos protexidos. Estas normas deberán ser transpuestas posteriormente polos Estados membros.

Lexislación española aplicable en Galicia

En España, a normativa que regula os dereitos de autor é o Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, regularizando, aclarando y armonizando las disposiciones legales vigentes sobre la materia (en adelante LPI). 

Dominio Público

dominio público

No outro extremo atópanse as obras de Dominio Público, obras sen limitación de dereitos de explotación, é dicir, obras dispoñibles para o seu uso, transformación e distribución para calquera fin, sempre que se respecte a autoría e a integridade da obra (art. 41 LPI). Por tanto, aínda que unha obra pase a Dominio Público e non estea suxeita a dereitos de explotación, o creador nunca perde a súa condición de autor. Podemos utilizala sen necesidade de recoñecer a súa autoría (aínda que sempre é recomendable), pero non podemos facela pasar por obra propia. Por outra banda, tamén se esixe o respecto á integridade da obra, polo que non é posible utilizala ou transformala de tal forma que supoña un prexuízo para os lexítimos intereses do autor ou que perdan a súa entidade como obra.

Entre as obras en Dominio Público atópanse:

  • Obras cuxos dereitos de explotación caducaron, unha vez pasado o prazo de tempo estipulado na LPI, en termos xerais, a vida do autor máis 70 anos, art. 26 LPI, (80 anos no caso de autores falecidos antes do 7 de decembro de 1987).
    Obras cuxos autores renuncien aos seus dereitos de explotación, por exemplo a través dunha licenza

 Creative Commons CC0.

El símbolo de Dominio Público se suele representar con una C de Copyright tachada.

Licenzas abertas

Os dereitos de autor, por tanto, implican que o autor se reserva todos os dereitos de explotación da obra, mentres que no caso de Dominio Público non se reserva ningún. As licenzas abertas supoñen un termo medio entre estes dous extremos, que facilitan o feito de que os usuarios poidan explotar unha obra allea en certa medida e baixo certas condicións sen necesidade de esperar a que expiren os dereitos sobre a mesma nin ter que solicitar autorización expresa ao autor.

copyleft

As licenzas Copyleft xorden nos anos 80 no ámbito do software libre como reacción ás restricións no uso das obras por mor da existencia dos dereitos de autor. Trátase dunha ferramenta legal que garante que os usuarios poidan utilizar, modificar e redistribuír todas as versións modificadas dunha obra a condición de que se manteñan as mesmas condicións de utilización e difusión. Desta forma asegúrase que esa obra sempre seguirá sendo libre. O termo utiliza un xogo de palabras que parte do concepto de Copyright, substituíndo "right" (dereito) por "left" (esquerdo) e simbolízase coa C do copyright volteada cara á esquerda. As primeiras licenzas Copyleft (aínda que entón aínda non se acuñou este termo) son as licenzas GNU GPL (Licencia Pública General del proyecto GNU) creadas por Richard Stallman dentro da Free Software Foundation (FSF) en 1989, dentro do movimiento de Software Libre.

     

cc

En 2001 créanse as licenzas abertas máis coñecidas, as Creative Commons (CC), inspiradas nas GPL e no movemento de software libre, que ofrecen un sistema sinxelo baseado en 6 licenzas con distintos niveis de restrición e distintas condicións de aplicación, de forma que un autor poida elixir en función das súas necesidades.

Estas licenzas represéntanse cos iniciais CC dentro dun círculo.

Acceso aberto

Por último, imos aclarar o concepto de "acceso aberto", xa que en moitas ocasións confúndese co concepto de "dispoñible". O acceso aberto require non só que o material estea dispoñible @gratuitamente na rede, senón que ademais permita que calquera usuario "poida ler, descargar, copiar, distribuír, imprimir, buscar ou enlazar os textos completos destes artigos, ou utilizalos para calquera outro propósito legal, sen barreiras financeiras, legais ou técnicas distintas das fundamentais á propia conexión a Internet" (Wikipedia).

O acceso aberto é unha corrente que ten como obxectivo xerar unha maior accesibilidade de todos os cidadáns á información e ao coñecemento.

Máis información: DISPONIBLE no es ABIERTO. Qué puedo hacer con los materiales publicados en la red. (Cedec).

Repasamos

Pregunta 1

1. Si un material que encuentro por la red no indica que tenga copyright ni indica ninguna licencia, puedo utilizarlo libremente.

Pregunta 2

2. La duración de los derechos de autor es la misma en todos los países.

Pregunta 3

3. Un material con una licencia abierta puede ser utilizado libremente, de forma similar a las obras en en Dominio Público.

Pregunta 4

4. Si utilizo una obra en Dominio Público no tengo obligación de nombrar al autor.

Pregunta 5

5. Las licencias abiertas ayudan al autor a ceder públicamente algunos de los derechos que tiene reservados en exclusiva como creador de la obra, en las condiciones fijadas en la licencia y sin necesidad de que se le solicite permiso.