Boas a todas e a todos.
Dada a envergadura do artigo de Píkara Magazine, resúltame moi complicado escoller unha idea que me
chamase particularmente a atención. Son varias as reflexións expostas no artigo que me levan a afondar na
relevancia e pertinencia do pensamento feminista para ser traballado na aula.
O contexto da Educación Secundaria Obrigatoria é especialmente adecuado para facelo, por unha mera
cuestións de idade e desenvolvemento cognitivo. O nivel global alcanzado polo feminismo nos últimos anos
fai partícipe activo ao noso alumnado do movemento. Tal e como formula o artigo no comezo, facerse
preguntas como: “Considérome unha persoa feminista? Por que razóns?”, tamén é necesario para as rapazas
e os rapaces, para a conformación da súa identidade persoal e cidadá.
Como levalo á práctica? Reflexións do artigo como as que destaco, poden axudar a comezar.
- “
O feminismo non é o contrario do machismo
”. Incontables veces me vin na obriga e na necesidade de
explicar ao meu alumnado a falsidade desta afirmación. Igual que esta outra: “
o rol de xénero é resultado
dun proceso de aprendizaxe e socialización”.
-
Ser feminista é loitar contra todas e cada unha das formas de desigualdade existentes
. E este valor é
capital no eido educativo: as aulas están ateigadas de diferenzas e desigualdades, como a sociedade mesma,
por centos e miles de razóns, polo que o feminismo é un primeiro paso para acadar esa concienciación.
- O estudo da
historia do feminismo
completa as enormes carencias do currículo. A lei educativa fai
reiteradas referencias ao pensamento crítico do alumnado, e como profesora de Historia, síntome na obriga
de integrar no seu estudo “a colocación histórica do masculino sobre o feminino”, “os argumentos
naturalistas e deterministas” que no pasado xustificaron esas relación de poder, as moitas outras
protagonistas da historia (e non só Simon de Beauvoir), etc. En definitiva, a reflexión crítica que lles permita
ver as razóns invisibles de por que a realidade é como é. Estudar o pasado, para coñecer o presente.
- Seguindo co eido histórico, o
concepto de cambio
. Coñecer os procesos históricos revolucionarios que no
pasado propiciaron cambios políticos, económicos e sociais profundos axuda a entender esa “reordenación
da sociedade” non patriarcal que demandou e demanda o feminismo.
A última reflexión do artigo paréceme determinante para convencernos e reafirmarnos na necesidade de
relacionarnos co alumnado con perspectiva de xénero, porque debemos facelo sempre, con toda a xente que
coñecemos. É un modo de vida:
“A política do feminismo é a que penetra e envolve todo, tanto o persoal como o xeral, tanto o cotián como
o transversal. Inclúe a forma de relacionarnos con outros humanos, como pensas, como falas (...)
Concienciar é vivir a sororidade nas túas relacións con outras mulleres, é actuar xuntas para reconstruír
un sistema que non beneficia aos seres humanos”.